دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )
دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )




تغذیه مناسب یکی از بهترین روشها برای حفظ سلامتی شما در حین شیمی درمانی است. اگر چه تا چند روز بعد از درمان ممکن است تمایلی به غذا خوردن نداشته باشید.

هر فرد واکنش متفاوت به درمان سرطان دارد؛ اگرچه هر دوی آنها رژیم یکسان شیمی درمانی استفاده کرده باشند؛ممکن است یکی از آنها تهوع شدیدی داشته باشد و دیگری تهوع کمتر.

از یک درمان به درمانی دیگر، نگرش ممکن است تغییر پیدا کند. با درمان های جدید عوارض جانبی کاهش پیدا کرده است که حتی ممکن است تاثیری بر روی تغذیه نداشته باشد.

نیازهای تغذیه ای شما :

کالری : بدن شما نیاز به کالری(انرژی) دارد که از خوردن غذا و پروتئین بدست می آورد. برای تحریک بهبود و نگهداری بدن سالم و نگهداری یک سیستم ایمنی قوی شما کالری نیاز دارید.

پروتئین : غذاهای حاوی پروتئین در ضمیمه لیست شده اند.

مایعات : مایعات بخصوص در حین درمان برای محافظت کلیه ها و مثانه شما از اثرات داروهای کموتراپی مهم اند. هر فرد نیاز به 2 لیتر (8 فنجان) مایع در هر روز دارد. سعی کنید مایع بیشتری از این مقدار در حین شیمی درمانی و 2 تا 3 روز بعد از آن استفاده کنید . اگر از مزه آب خوشتان نمی آید ؛ سعی کنید یک تکه لیمو یا چند قطره آب لیمو یا لیموترش اضافه کنید.

برخی خانمها احساس می کنند؛ آبهای شیرین مثل سودا در این زمان مزه بهتری دارد. گزینه های دیگر شامل آب میوه، ماست، سوپ، شربت، شیر، پودینگ، چای و قهوه.

چای و قهوه روزانه زیاد مناسب نیستند زیرا باعث افزایش ادرار و در نتیجه از دست دادن آب بدن می شوند.

ویتامین ها و مواد معدنی : ویتامین ها و مواد معدنی کارکردهای فراوانی دارند. آنها در طی درمان سرطان برای بهبود و حفاظت بافتهای بدن و نگهداری یک سیستم مهم اند.

اگر شما حین کموتراپی قادر به تغذیه نرمال به مدت چند روز نیستید؛ نیاز به استفاده از مولتی ویتامین ه و مکمل های معدنی ندارید. بیش از یک قرص ویتامین در روز مضر  است ومی تواند آسیب برساند.

juice-014.jpg