دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )
دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )




خنک کننده پوست سر چیست؟

خنک کردن پوست سر روشی است برای کاهش درمای پوست سر که بیش از 25 سال است که به روش های مختلف انجام می شود.

کاهش دمای پوست سر در حد چند درجه مانع از رسیدن بخشی از خون به فولیکول های مو شده و در نتیجه آنها را از عوارض ناشی از داروهای شیمی درمانی انباشته در خون، محافظت می کند.

از کدام روش خنک کردن پوست سر باید استفاده کرد؟

در حال حاضر 2 روش استفاده می شود:

در هر دو روش لازم است که قبل، بعد و در حین تزریق کلاهی بر سر گذاشته شود.

در روش اصلی از کلاه هایی از جنس ژل منجمد در دمای 25- استفاده می شود که آنها را از فریزر خارج کرده و بر روی سر بیمار قرار می دهند. کلاه ها باید در فواصل زمانی منظم تعویض شوند زیرا در اثر استفاده دمای آنها افزایش می یابد. آنها وقتی که روی سر قرار می گیرند بسیار سرد و سنگین هستند.

در روش دیگر، مثل سیستم پیشگیری از ریزش موی سر Paxman از کلاه سبک سیلیکونی ای استفاده می شود که به یک سیستم سرد کننده کوچک متصل است. کلاه بر روی سر قرار می گیرد و دمای پوست سر را بصورت یکنواخت و کنترل شده کاهش می دهد. این کلاه علاوه بر آنکه دمای پوست سر را در حین چرخه درمان بصورت ثابت و کنترل شده نگه می دارد، بلکه دیگر نیازی به تعویض آن نیست. این روش به عنوان روشی راحت تر و قابل تحمل تر توسط بیمار شناخته شده است و یک تکنیک اثبات شده موثر است.

چقدر طول می کشد؟

 کلاه به طور معمول حدود 30 دقیقه قبل از شروع شیمی درمانی پوشیده شده و همچنان در طول تزریق داروها و سپس برای زمانی محاسبه شده پس از آن، که وابسته به نوع داروهای استفاده شده است، بر سر باقی می ماند. مجموع مدت زمان استفاده از کلاه حدود 1.5 الی 5 ساعت و به طور متوسط 2 الی 2.5 ساعت است.

آیا خنک کننده پوست سر برای من موثر است؟

چندین هزار بیمار با موفقیت درمان شده اند. موفقیت درمان با خنک کننده پوست سر قابل تضمین نیست زیرا فاکتورهای زیادی می توانند نتایج آن را تحت تاثیر قرار دهند. این فاکتورها شامل: سن، نوع مو، شرایط مو، نوع بیماری سرطانی که تحت درمان قرار گرفته است و روش نگهداری بیمار از موهای خود بعد از درمان است.

بر طبق مطالعات و تحقیقات انجام شده در اکثر رژیم های دارویی که از سیستم پیشگیری از ریزش موی سر Paxman استفاده کرده اند نشان داده شده است که میزان موفقیت آن به گونه ایست که بین 70% ال 90% بیماران از کلاه گیس استفاده نکرده اند.

کجا می توان از درمان با خنک کننده پوست سر بهره برد؟

مشاور و یا کادر درمانی شما می توانند شما را راهنمایی کنند.

کیفیت زندگی

مو تاثیر زیادی در ظاهر افراد و تصور آنها از خود دارد. وقتی به شما گفته شود که در نتیجه انجام شیمی درمانی موهای سر خود را از دست خواهید داد، احتمالا شوکه، مضطرب و عصبانی خواهید شد. بعضی افراد تصور می کنند که این مسئله باعث از بین رفتن اعتماد به نفس آنها شده و کیفیت زندگی ایشان را تهدید می کند.

 

چرا خنک کرد پوست سر؟

ریزش موی سر یک یادآور همیشگی بیماری برای بیمار، خانواده او و در محیط بزرگتر کار و تفریحات وی است.

سرد کردن پوست سر تنها روش پیشگیری از ریزش موی سر همزمان با استفاده از داروهای شیمی درمانی می باشد، بدین ترتیب می توان بیشتر میزان حفاظت ویا پیشگیری از ریزش موی سر را فراهم کرد که باعث می شود اعتماد به نفس بیمار افزایش یافته و نگرش مثبتی به ادامه درمان و معالجه پیدا کند.

 رسیدگی به موی سر در دوران شیمی درمانی و استفاده از خنک کننده پوست سر

رسیدگی به مو

  • نگران برس کشیدن و شانه کردن روزانه موهای خود نباشید، اما حتما از شانه هایی که دندانه های بزرگ دارند و یا برسی نرم همانند برس کودکان استفاده کنید.
  • اگر عادت دارید مویتان را ببندید، از روبان ها و یا نوارهای نرم به جای انواع کشی آن که به آسانی باعث آسیب موهایتان می شود استفاده کنید.
  • از بافتن موهای خود اجتناب کنید زیرا باعث آسیب به مو می شود.
  • موهای خود را فر نزنید.
  • موهای خود را در معرض حرارت شدید مانند سشوار، اتوی مو و غیره قرار ندهید.
  • از محصولاتی که در انها مواد شیمیایی مضر بکار رفته مانند صاف کننده، ژل و اسپری مو استفاده نکنید.
  • تنها از محصولات طبیعی و گاهی با PH مناسب که باعث تقویت و تغذیه موهایتان می شود استفاده کنید.
  • بر روی بالشی بخوابید که رویه آن از جنس ابریشم باشد.
  • اگر موهای بلندی دارید با تورهای ساتن ابریشمی مخصوص موهای خود را ببندید تا مانع از گره خوردن موهای خود شوید.

شستشوی مو

  • برای شستشوی موهای خود همیشه از شامپوهایی با PH طبیعی 5.5 و یا شامپوها و نرم کننده های گیاهی که باعث تقویت و تغذیه موهایتان می شود استفاده کنید.
  • از مصرف محصولاتی که میزان قلیایی یا اسیدی آنها بالاتر است مانند شامپوهای بچه اجتناب کنید.
  • به آرامی به موهایتان شامپو و نرم کننده بزنید. هرگز این کار را با خشونت انجام ندهید.
  • در صورت امکان اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شوند و یا به آرامی موهای خود را با حوله ای نرم خشک کنید.
  • اگر از سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده می کنید حتما با باد خنک سشوار این کار را انجام دهید و موهای خود را هنگامی که خشک می کنید مالش ندهید.
  • در صورت امکان سعی کنید دفعات شستن موهای خود را به 2 بار در هفته کاهش دهید.
  • توصیه می شود زمانی که باید تحت شیمی درمانی و خنک کردن پوست سر قرار بگیرید، 24 تا 48 ساعت قبل موهای خود را بشویید.
  • سعی کنید تا 24 ساعت بعد از شیمی درمانی و خنک کردن پوست سر موهای خود را نشویید.

رنگ کردن مو

اگر چه رنگ کردن مو در طی مدتی که از سیستم خنک کننده استفاده می کنید توصیه نمی شود، اما برخی از بیماران موهای خود را با رنگ های طبیعی و گیاهی موقت که حدودا 3 تا 6 هفته ماندگاری دارد رنگ می کنند (از رنگ کردن موهای خود با حنا که درصد بالایی امونیاک دارد خودداری کنید). این گونه رنگ ها در مغازه های بالای شهر و نیز عطاری ها یافت می شود!

اگر قصد رنگ کردن موهای خود را دارید توصیه می شود حداقل یک هفته قبل از آغاز شیمی درمانی و خنک کردن سر، آن هم با رنگ های موقت گیاهی انجام دهید. بنابراین برای بیمارانی که دوره شیمی درمانی آنها 3 هفته یک بار می باشد، نوبت بعدی رنگ کردن موهایشان می بایست یک هفته قبل از آغاز نوبت شیمی درمانی قرار بگیرند توصیه می شود 4 یا 5 روز بعد از انجام شیمی درمانی و خنک کردن سر موهای خود را رنگ کنند.

آرایشگر مو

در طول شیمی درمانی و خنک کردن سر رفتن نزد آرایشگر توصیه نمی شود. به هر حال در صورتی که احساس کردید نیاز به رفتن نزد آرایشگر خود را دارید، مثلا برای کوتاه کردن مو، حتماً او را در جریان این امر که شما تحت شیمی درمانی و سیستم خنک کردن سر هستید قرار دهید. این اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهید تا در جریان تمام مواردی که باعث تشدید ریزش موهایتان می شود قرار بگیرند.

لطفا به خاطر داشته باشید که رنگ کردن مو و یا نزد آرایشگر رفتن در میزان موفقیت خنک کردن سر تاثیر نامطلوبی خواهد داشت و این امر باعث افزایش ریزش موهای شما خواهد شد.

رمز رسیدن به نتیجه مطلوب به رفتار ملایم شما با موهایتان بستگی دارد، به یاد داشته باشید، موهایتان نباید تحت هیچ گونه کشش، فشار یا حرارتی در طول مدت شیمی درمانی و خنک کنندگی سر قرار بگیرد.

ریزش مو به علت شیمی درمانی

ریزش مو یکی از شایعترین عوارض شیمی درمانی است. اما این امر باعث ریزش قسمتی یا تمام موها می شوند. این بدین معنی است که موهای قسمت های مختلف بدن از جمله مژه ها، ابروها و موهای ناحیه تناسلی بطور موقت می ریزند. ریزش مو ممکن است از روزهای اول شیمی درمانی آغاز شود و یا ممکن است چندین هفته رخ ندهد.

خنک کردن پوست سر

خنک کردن پوست سر یکی از روش هایی است که باعث پیشگیری و کاهش ریزش موی بیمارانی می شود که تحت شیمی درمانی قرار گرفته اند. مطالعات و تحقیقات نشان داده که خنک کردن پوست سر در پیشگیری از ریزش موی ناشی از بسیاری از داروهای شیمی درمانی موثر است. از جمله این داروها می توان به Taxol، Doxorubicin، Epirubicin و Taxotere اشاره کرد. اما موفقیت روش خنک کردن پوست سر به عوامل بسیاری وابسته است. یکی از مهمترین این عوامل چگونگی رسیدگی شما به موهایتان می باشد.

رسیدگی به موی سر در دوران شیمی درمانی و استفاده از خنک کننده پوست

حتما تا به حال متوجه شده اند زمانی که بیمار هستید و یا سر حال نیستید موهایتان هیچ گاه شادابی و حالت همیشگی را ندارد. شیمی درمانی باعث خشکی و شکنندگی موهایتان می شود. بنابراین تحت هر گونه درمانی که قرار دارید، توجه زیادی به موهای خود داشته باشید و تا حد ممکن به آن ها رسیدگی کنید. سعی کنید موهایتان تحت هیچ گونه فشار، کشش و حرارتی قرار نگیرد. این امر در نتیجه درمان تاثیر بسزایی دارد.

 

scalpcooler.jpg