دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )
دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )




سیر و پیاز سرطان را دفع می­کنند

در افسانه های قدیمی معتقد بودند که سیر باعث دفع خون آشام ها می­شود؛ اما به نظر می­رسد که در دنیای واقعی سیر و پیاز نقش مهم تری را ایفا می­کنند.

منابع تاریخی بیشماری در مورد مصرف سیر و خانواده آن (پیاز ، تره فرنگی و ...) از طرف تمدن های باستان نمونه هایی در مورد نقش گیاهان در درمان بیماری­ها و دسترسی به سطح سلامت مناسب اند.

در تاریخ بزرگ ترین تمدنهای بشری از سیر بیشتر به عنوان دارو استفاده می شد تا غذا !!!

ترکیبات سولفور در سیر و پیاز

تفاوت بو در این خانواده از گیاهان با یک تغییر شیمیایی توصیف می­شود که در زمان له شدن یا خرد شدن این گیاهان رخ می­دهد. ما می توانیم واکنشهایی را که قبل از له شدن یک حبه سیر و قبل از اضافه کردن آن به غذا اتفاق می افتد را شرح دهیم.

در طول مدتی که سیر در آشپزخانه نگهداری می­شود، حبه های سیر ترکیبی را در خود ذخیره و نگهداری می کنند که آلین نام دارد. وقتی یک حبه سیر خرد یا له و یا جویده می­شود دیواره های سلولی گیاه شکسته شده و آنزیم آلیناس آزاد می­شود. این آنزیم با آلین وارد تماس شده و آن را به آلیسین تبدیل می­کند. مقصر واقعی آلیسین است. آلیسین مولکولی با بویی قوی است که هنگام له شدن سیر آزاد می شود.

با اینکه این مولکول به وفور در خانواده سیر و پیاز وجود دارد ولی مولکولی بی ثبات بوده و تجزیه آن به چندین ترکیب پیچیده سولفور آنی می­باشد.

آزمایشات انجام شده نشان می­دهند که میزان آلیسین آزاد شده با مصرف مکمل ها از 0.4 تا 6.5 میلی گرم و با توجه به ساختار آن ها متفاوت است. ساده ترین راه برای اطمینان از آلیسین دریافتی، مصرف سیر تازه است.

واکنشهای مشابه موقع خرد کردن پیاز اتفاق می افتد. تفاوت در بو اساسا به خاطر حضور مولکولهایی متفاوت در پیاز است. خرد کردن پیاز باعث آزاد شدن آلیسین نمی شود ولی در عوض مولکول دیگری آزاد میشود که برای چشم سوزش آور است.

خواص ضد سرطانی سیر

اطلاعات موجود در مورد خاصیت ضد سرطانی خانواده سیر نشان می دهد که این سبزیحات در پیشگیری از سرطان های سیستم گوارش و بویژه سرطان های روده ، معده و مری نقش بسیار مهمی ایفا می کنند.

اولین علایم نقش پیش گیرانه سیر در ارتباط با سرطان معده در مناطق شمالی چین مشاهده شده است ؛ جایی که این سرطان در آن بسیار شایع است. بررسی عادات غذایی در این مناطق نشان می دهد افرادی با مصرف سیر و پیاز پایین در مقایسه با افرادی که میزان بیشتری مصرف می کنند تا سه برابر بیشتر با خطر پیشرفت سرطان معده مواجه اند.

با مقایسه عادات غذایی مردم شمال ایتالیا که سیر کمتری نسبت به مردم جنوب این کشور مصرف می کنند نیز نتایج مشابهی بدست آمد.

مصرف مرتب این سبزیجات به مقدار فراوان و مناسب بطور قابل ملاحظه ای باعث کاهش بروز سرطان معده می شود.

امروزه مشاهده شده است که دیگر سبزیجات متعلق به این خانواده نیز در پیشگیری از انواع دیگر سرطان ها مثل سرطان پروستات نقش دارند.

در مطالعات انجام شده روی مردم شانگهای مشاهده شد؛ افرادی که روزانه بیش از ده گرم از این سبزیجات مصرف می کنند در مقایسه با افرادی که کمتر از دو گرم از این سبزیحات تغذیه می کردند شانس ابتلا به انواع سرطان را در خود به نصف کاهش داده اند.

این تاثیر محافظتی در مورد سیر بیشتر مشخص و مورد تاکید است تا گیاهان دیگر این خانواده.

اگرچه بسیاری از دانشمندان ادعا می کنند  آلیسین باعث می شود سیر خاصیت دارویی داشته باشد؛ ولی عدم ثبات شیمیایی آن شک هایی را پیرامون جذب این ماده در بدن و فعالیت آن در سلولها ایجاد کرده است.

بطور کلی حداقل بیست ترکیب حاصل از سیر مورد مطالعه قرار گرفته و فعالیت ضد سرطانی آنها اثبات شده است. این ترکیبات در بروز یا پیشرفت انواع خاصی از سرطانها بویژه سرطانهای مری و معده کمک کرده و در مبارزه علیه ریه ، سینه و روده نیز فعالیت مشابهی دارند.

سیر با کدام سرطان ها بهترین مبارزه را انجام می دهد؟

به نظر می رسد اثر محافظتی سیر بیشتر از پیاز می باشد ولی به هر حال مصرف پیاز نیز با کاهش خطر پیشرفت سرطان معده مرتبط است.

علت دیگری که ترکیبات موجود در سیر و پیاز با آن در پیشرفت سرطان دخالت دارند مربوط به تاثیر آنها بر روی سیستمی می باشد که مسئول دفع مواد خارجی با پتانسیل سرطان زایی به خارج از بدن است.

نتیجه اینکه سلولها کمتر در معرض عوامل سرطان زا قرار گرفته و در نتیجه کمتر مستعد آسیب در سطح DNA  می باشند؛ که منجر به سرطان می شود.

ترکیبات موجود در سیر از عوامل پیشتاز در محافظت می باشند که می توانند از همان ابتدا جلوی سرطان را بگیرند.

عملکرد مستقیم سیر بر روی سلولهای سرطانی

علاوه بر عملکرد بر روی مواد سرطان زا ، ترکیبات موجود در سیر می­توانند به تومور حمله کرده و آن ها را نابود کنند. در سرطان های خون ، سرطان های روده ، ریه ، سینه و پروستات ترکیبات مختلف بدست آمده از سیر نه تنها باعث تغییر قابل توجه در رشد تومورها می­شود بلکه فرآیندی را فعال می­سازد که منجر به مرگ این سلولها می­شود.

بطور خلاصه می­توان گفت که خواص ضد سرطانی سبزیجاتی از خانواده سیر به طور عمده مربوط به ترکیبات حاوی سولفور موجود در این گیاهان می­باشد.

به هر حال با توجه به یافته های موجود ، با اطمینان زیاد می­توان گفت که ترکیبات موجود در سیر و پیاز به عنوان قوی­ترین بازدارنده های رشد سرطان می­باشند. از یک طرف این ترکیبات می­توانند با کاهش واکنش و تسریع دفع آن ها ، مانع فعالیت مواد سرطان زا شوند و از طرف دیگر سرعت تکثیر و گسترش تومورها را کاهش می­دهند به این صورت که در فرآیند رشد سلولهای سرطانی دخالت کرده و منجر به مرگ آنها می­شوند.

حتی اگر مطالعات بیشتر برای شناسایی کارکردهای مختلف مولکول های حاصل از سیر و پیاز مورد نیاز باشد؛ هیج شکی نیست که سیر و دیگر سبزیجات این خانواده استحقاق قرار گرفتن در رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطانها را دارند. قدرت سیر و پیاز بسیار بیشتر از دفع روح های خبیث و خون آشام ها می­باشد!!!!

 

onion.jpg