دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )
دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )




سرطان از کلم متنفر است!!!

سبزیجاتی از خانواده کلم دارای یک قدرت تقریبا جادویی برای مبارزه علیه پیشرفت سلولهای سرطانی در بدن می­باشند. اگرچه این سبزیجات جزئی جداناپذیر از رژیم غذایی بشر در طی هزاران سال پیش بوده اند؛ اما بیشتر این سبزیجات دیگر مورد علاقه مردم نیستند. با مصرف منظم این گیاهان می­توان به پیشگیری از سرطان کمک کرد.

اگر شما جزو افرادی هستید که نمی­توانید مزه کلم را تحمل کنید ، از شما دعوت می­کنیم که با ما همراه شوید.

خواص درمانی کلم

به نظر می­رسد که در دوران باستان کلم­ها به طور عمده به خاطر خواص درمانی شان مورد کشت قرار می­گرفتند.

مصری­ها به کلم اعتبار بخشیدند و رومی­ها از این گیاهان به عنوان یک درمان مطلوب استفاده می­کردند که اهمیت آن حتی از سیر نیز بیشتر بود.

فیثاغورث از کلم ها به عنوان گیاهانی با هزاران خاصیت نام برده و بقراط در درمان اسهال و اسهال خونی استفاده از کلم­ها را توصیه کرده است.

آثار ضد سرطانی خانواده کلم­ها

مطالعات اخیر نشان می­دهند مواد موجود در کلم­ها دارای خاصیات ضد سرطانی می­باشند.برای مثال در مطالعه ای که بر روی 252 نفر از یک جمعیت 47909 نفری مبتلا به سرطان مثانه با سابقه بیماری 10 ساله صورت گرفت ؛ ثابت شد که خوردن پنج وعده یا بیشتراز پنج وعده از سبزیجات کلمی به ویژه بروکلی و کلم  با نصف شدن خطر پیشرفت این سرطان مرتبط بوده است؛ در مقایسه با افرادی که یک وعده یا کمتر از آن ها استفاده می­کردند.

نتایج مشابه در مورد سرطان سینه نیز صادق است.

مطالعات انجام شده بر روی 5000 زن سوئدی نشان می­دهد  که خوردن  روزانه یک یا دو وعده سبزیجات کلمی با کاهش 40درصدی خطر پیشرفت سرطان سینه مرتبط است.

 باید به این امر نیز اشاره کنیم که خوردن سبزیجاتی از خانواده کلم با کاهش خطر سرطان های دیگر مثل سرطان ریه و سرطانهای دستگاه گوارش همچون روده بزرگ ، شکم و پروستات نیز مرتبط است.

  ترکیبات فتوشیمی موجود در خانواده کلم­ها

کاهش زیاد پیشرفت سرطانهای مختلف در افرادی مشاهده می­شود که دارای رژیم غذایی سرشار از سبزیجات کلمی هستند.این گیاهان دارای انواع  مواد فتوشیمی با فعالیت ضد­سرطانی می­باشند.

گلوکوزینولات

کلم ها حاوی غلظت بالایی از یک گروه شناخته شده با عنوان گلوکوزینولات هستند که بر خلاف بیشتر ترکیبات فتوشیمی مولکولهای آن به طور مستقیم در پیشگیری از پیشرفت سرطان نقش ندارد؛ در عوض با آزاد سازی دو دسته از ترکیباتی که فعالیت ضد ­سرطانی بسیار بالایی دارند این کار را انجام می­دهند(ایندول و ایزوتیوسیانیت).

می­توان گفت که مولکولهای ضد ­سرطانی موجود در سبزیجات کلمی زمانی وارد عمل می­شوند که این سبزیجات خورده شده(قبل از قورت دادن به طور کامل جویده شود) و ترکیبات ضد سرطانی آن ها آزاد شوند.

به خاطر طبیعت پیچیده این مکانیزم، برای افزایش ایندول و ایزوتیوسیانیت موجود در این سبزیجات باید به چند فاکتور اساسی توجه نمود.ابتدا مهم است توجه کنیم که گلوکوزینولات قابلیت زیادی برای حل شدن در آب دارد.پختن کلم برای 10 دقیقه در آب جوش با حرارت بالا تعداد مولکولهای گلوکوزینولات موجود در این سبزیجات را تا نصف کاهش می­دهد پس باید از این روش پخت اجتناب کنیم.

دوم اینکه زمان پخت طولانی نیز چه در حال جوش و چه روی حرارت ملایم باعث کاهش ایزوتیوسیانیت می­شود که می­توانند هنگام خورده شدن گیاه آزاد شوند. بنابراین سبزیجات کلمی باید به مدت کم و در آب،کمی پخته شوند.

تکنیک های پخت سریع مثل بخارپز کردن یا سرخ کردن در ماهیتابه چینی روشهایی ساده و موثر برای افزایش تعداد مولکول های ضد ­سرطانی سبزیجات کلمی می­باشد. این متدهای پخت باعث جذاب و خوش­طعم شدن این سبزیجات نیز می­شود.باید توجه نمود که فریز کردن این سبزیجات باعث کاهش فعالیت های ضد سرطانی می­شود.

سولفورافن ، ستاره ایزوتیوسیانیت

ساختار ایزوتیوسیانیت حاوی یک اتم سولفور می­باشد که مسئول بوی خاص حاصل از کلم ها در موقع پخت می­باشد. هر ایزوتیوسیانیت از دگرگونی یک گلوکوزینولات متفاوت حاصل می­شود. این تفاوت ها مهم اند و برخی ایزوتیوسیانیت های خاص فعالیت ضد سرطانی بسیار قوی تری نسبت به بقیه دارند.که سولفوروفین موجود در کلم بروکلی یکی از این مواد است.

بروکلی بهترین منبع برای سولفوروفین می­باشد و هر وعده از این سبزی حاوی بیش از 60میلی گرم از این ماده است.

جالب است بدانید که جوانه های کلم بروکلی می­تواند تا صد برابر گیاه بالغ حاوی سولفوروفن باشد ؛ با توجه به این امر باید این سبزیجات کوچک و سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نتایج بدست آمده در یک دهه اخیر نشان می­دهد که سولفوروفن توانایی بدن در بیرون کردن مواد سمی که با پیشرفت سرطان در ارتباط اند را تسریع می­بخشد. اثر ضد سرطانی سولفوروفن بر روی انواع تومورهای مغزی ، تومورهای روده و پروستات و سرطان خون نیز مشاهده شده است.

سولفوروفن باعث افزایش خاصیت آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی به ویژه علیه هلیکوباکتر پیلوری می­شود که این باکتری مسئول ایجاد زخمهای معده می­باشد.

این امر ممکن است در ابتدا بی­ ارتباط با سرطان به نظر برسد ولی نقش بسیار مهمی در محافظت مقابل سرطان معده ایفا می­کند.

خوردن کلم بروکلی ، به سولفوروفن این اجازه را می­دهد که در تماس مستقیم با هلیکوباکتر پیلوری موجود در معده قرار گرفته و به این ترتیب از همان ابتدا از بروز بیماری جلوگیری می­کند. ایزوتیوسیانیت و ایندول موجود در دیگر سبزیجات کلمی نیز آثار ضد­سرطانی مهمی را نشان می­دهد.

ایندول تری کربیونول

این ماده از هیدرولیز گلوکوزینولات حاصل می­شود ولی این ماده به کلاس متفاوتی از مولکولها تغلق دارند.ساختار شیمیایی آنها حاوی هیچ اتم سولفوری نیست و مکانیسم ضد سرطانی آن متفاوت است. این ماده بیشتر در کلم بروکلی و جوانه های کلم بروکسل یافت می­شود.

جدیدترین تحقیقات تمرکز بیشتر بر روی تاثیر این مواد بر روی متابولیسم استروژن و توانایی این ماده در مقابله با سرطانهای مرتبط دارد. سرطانهایی مانند سینه، رحم و دهانه رحم.

 

بطور خلاصه می­توان گفت که تلاشهای زیادی توسط پیشینیان ما صورت گرفته تا انواع متنوعی از کلم ها را تولید کنند و ما باید محتویات استثنایی موجود در این سبزیجات را همیشه در نظر بگیریم.

گنجاندن این سبزیجات در رژیم غذایی راهی ساده برای بهره بردن از فواید این مولکولها و در نتیجه پیشگیری از بروز بسیاری از سرطانها بویژه سرطان ریه و سرطانهای دستگاه گوارش می­باشد.

cruciferous (2).jpg