دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )
دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )




چرا شیمی‌درمانی سبب ریزش موی سر می‌شود؟

داروهای شیمی‌درمانی به سلول‌های سرطانی که رشد بسیار سریعی دارند حمله می‌کنند و علاوه بر سلول‌های سرطانی کلیه سلول‌های سالم را که رشد سریعی دارند مانند ریشه موها را نیز مورد حمله قرار می‌دهند.

شیمی‌درمانی سبب ریزش مو در تمامی بدن مانند ابرو و مژه نیز می‌شود.

بعضی از انواع داروهای شیمی‌درمانی سبب ریزش شدیدتری می‌شوند بنابراین شما باید حتماً در این مورد با پزشکتان مشورت کنید.

مو داراي سه مرحله رشد، مرحله بينابيني و مرحله پاياني است. در مرحله رشد سلول هاي زاينده مو تكثير فعال دارند. در مرحله بينابيني كه مرحله استراحت مو است، تكثير شدن سلول هاي زاينده مو متوقف مي شود و مرحله آخر كه مقطع پاياني زندگي مو است، اتصال موها به غلاف يا همان ساقه سست مي شود، در نتيجه موها مي ريزند. بين ۸۲ تا ۸۷ درصد موها در مرحله رشد قرار دارند؛ بنابراين طبيعي است وقتي فردي شروع به شيمي درماني مي كند با ريزش ناگهاني حجم وسيعي از موهايش روبرو شده و در نتيجه دچار يك طاسي عمومي در سرش شود. با ورود مواد شيميايي مورد استفاده در شيمي درماني به داخل جريان خون، موهايي كه در مرحله رشد هستند، رشدشان متوقف شده و به طور ناگهاني وارد دوره پاياني مي شوند و مي ريزند.معمولاً بين يك تا ۱۰ هفته طول مي كشد تا بيماري كه شيمي درماني كرده است دچار ريزش مو شود و اين ريزش در طول يك تا دو ماه به اوج خودش مي رسد و در نهايت فرد كاملاً طاس مي شود.

 

ریزش مو از چه زمانی شروع می‌شود و تا کی ادامه می‌يابد؟

ریزش مو یک تا سه هفته بعد از شروع درمان شروع می‌شود و چندین هفته بعد از پایان درمان ادامه می‌یابد. بعد از چندین هفته  موهای جدید شروع به رشد می‌کنند. جنس موهای جدید و رنگ آنها با موهای قبلی متفاوت است. ولی نگران نباشید زیرا این تغییرات موقتی هستند. اگر موی تازه رشد کرده خاکستری باشد به این علت است که سلول‌ها هنوز شروع به ساختن رنگدانه نکرده‌اند و بعد از مدتی فعالیت طبیعی سلول‌ها برخواهد گشت و شما رنگ موهای طبیعی خود را بازخواهید یافت.

 

موهايم ديگر رشد نمي كنند؟

شدت ريزش مو در بيماراني كه شيمي درماني مي كنند، به حدي زياد است كه بيمار فكر مي كند موهايش را براي هميشه از دست داده است. در حالي كه اين طور نيست و موهاي بيمار يك تا سه ماه بعد از قطع دوره شيمي درماني دوباره جوانه زده و رشد مي كنند.

 

 آیا می‌توان از ریزش مو پیشگیری کرد؟

براي كاهش شدت ريزش مو در طي دوره شيمي درماني راه هاي مختلفي وجود دارد. اولين راه جلوگيري از ريزش مو استفاده از كلاه هاي سرد كننده است. اين كلاه ها روي سر قرار داده مي شوند و با سرد كردن جريان خون باعث مي شوند تا داروي كمتري به پوست سر و پياز موها برسد، در نتيجه از شدت ريزش موها كاسته مي شود.

 

موهايم مثل قبل پرپشت مي شوند؟
كساني كه شيمي درماني مي كنند، علاوه بر آسيب ديدن موهايشان دچار عوارض ديگري مانند اسهال و خونريزي نيز مي شوند. از سوي ديگر چون اين بيماري تحليل برنده است، در نهايت همه اين عوامل دست به دست هم مي دهند تا فرد در يك موازنه منفي قرار بگيرد كه اين امر روي رشد موهايش نيز تاثير مي گذارد. بنابراين مويي كه دوباره رشد مي كند به دليل تاثير مواد شيميايي موجود در داروهاي شيمي درماني مانند سابق نيست و نتيجه اش رشد موهايي تنك و نازك است. البته بيماران نگران نباشند زيرا با گذشت زمان اين وضعيت بهبود پيدا مي كند و موهايشان مانند سابق رشد مي كنند.

 

myhair-loss.jpg