دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )
دکتر علی عدیلی
|
متخصص رادیوتراپی انکولوژی( کلینیکال انکولوژی )




مقدمه :

درکل، سن مهم ترین عامل خطر ساز در ابتلا به سرطان است. 2/3 همه موارد سرطان ها در افراد بالای 65 سال ایجاد می شود. بطور کلی خطر ایجاد سرطان در مردان %45 و در زنان %37 است. سرطان پس از بیماریهای قلبی دومین عامل اصلی مرگ است.

کاربرد روشهای درمانی رایج( جراحی، پرتودرمانی،شیمی درمانی و درمانهای بیولوژیک) موجب علاج قطعی بیش از 2/3 مبتلایان به سرطان می شود.

با توجه به افزایش روزافزون سرطان در کل دنیا تحقیقات برای یافتن روشهای جدید درمانی در حال انجام است و چند روش جدید درمانی که در سالهای اخیر وارد عرصه درمان شده اند توضیح داده می شوند.

1-    تارگت تراپی (targettherapy)

در مطالعات جدید نشان داده شده است که رشد سلولهای تومورال و همچنین تبدیل سلولهای غیر بدخیم به بدخیم از طریق تشکیل عروق جدید یا آنژیوژنر می باشد. لذا مطالعات بر روی مهار آنژیوژنر متمرکز شده اند.

از سال 2002 روش تارگت تراپی وارد عرصه درمان سرطان شد.عملکرد مهارکننده های آنژیوژنر به وسیله هدف قرار دادن راههای مولکولی حیاتی موثر در تکثیر ،مهاجرت و بقای سلولهای اندوتلیال بوده که بسیاری از آنها برای اندوتلیوم فعال شده تومورها منحصر به فرد هستند.

دو داروی جدید تر مثلsorafinib  و sunitinib  که در درمان کانسر کلیه مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای جدید در درمان کانسر پستان ،کانسر سر و گردن و دستگاه گوارش جایگاه ویژه ای باز کرده اند.

2-    توموتراپی(tomotherapy) :

جدیدترین نوع پرتودرمانی است.در این روش بوسیله استفاده از دستگاه توموتراپی بیماری سرطان با استفاده از تکنیک های جدید درمان می گردد. در داخل این دستگاه، یک دستگاه توموگرافی رایانه ای و یک شتاب دهنده خطی تعبیه شده است. این دستگاه را می توان به یک دستگاه توموگرافی رایانه ای تشبیه کرد که به جای لوله عبور دهنده پرتو ایکس، یک شتاب دهنده خطی کوچک پیرامون بیماری می چرخد. شدت شتاب دهنده خطی با توجه به دستور پزشک تنظیم می شود. با به کارگیری همزمان شتاب دهنده خطی و توموگراف رایانه ای می توان اشعه را فقط به قسمت مورد نظر بدن تاباند.

3-  سایبرنایف(cyberknife) :

سایبرنایف جدیدترین روش درمان تومورهای سرطانی به صورت جراحی بسته می باشد و کاملا می تواند جایگزینی برای عمل جراحی باز باشد؛ با این تفاوت که درمان با این روش بدون درد، خونریزی و کمترین عوارض برای بیمار می باشد.

سایبرنایف روباتی است که به روش غیر تهاجمی و با هدف قرار دادن بسیار پرقدرت و دقیق تومور سرطانی و یا غیر سرطانی به پرتودرمانی می پردازد که جایگزین بسیارمناسب برای عمل جراحی برای خارج کردن تومور است .

با استفاده از عکس برداری لحظه ای و دت بالای این روبات هم اکنون پزشکان می توانند سرطانهایی را که هیچ گاه تصور نمی شد قابل درمان یا در دسترس جراحان باشند را درمان کنند.

سایبر نایف با بازوی روباتیک خود و با پرتوهای هماهنگ و ارسال آن از مسیرهای چندگانه محل دقیق تومور را هدف و تومور را نابود می کند. به وسیله این روش درمان میزان عوارض جانبی کاهش پیدا می کند زیرا این دستگاه پرتوهای تابش را به محل دقیق تومور می تاباند و از درگیر کردن بافتهای سالم آن خودداری می شود. بنابراین استفاده از این روش برای درمان تومورهایی که در محل های بسیار حساس (مانند تومورهای مغزی و یا تومور نخاع) بسیار مفید و حیاتی می باشد. به وسیله بازوهای رباتیک سایبرنایف دیگر نیازی به استفاده از قالب سر و فیکس کردن سر بیمار در پرتودرمانی تومور مغزی نیست و این درمان را برای بیمار بدون درد خواهد کرد.

نتیجه عمل به وسیله سایبرنایف در بسیاری از غدد سرطانی بدن خصوصا مغز، نخاع ، شش، کلیه ،پانکراس، ستون فقرات و پروستات شگفت انگیز است و در بسیاری از موارد عود نمی کند.

 

4-   رادیوتراپی حین عمل جراحی(IORT)

این روش توسط متخصصان ژاپن و سپس آمریکا گسترش یافت. در این روش پس از برداشتن تومور با جراحی ،باقیمانده سلولهای سرطانی با پرتودهی در دوز بالا نابود می شوند. در مقایسه با روشهای معمول پرتو درمانی ،علاوه بر بهبود نتایج درمانی، کیفیت زندگی بیمار نیز افزایش می یابد.

با توسعه دستگاههای موبایل که به صورت اختصاصی برای IORT طراحی شده اند، پرتودرمانی در اتاق عمل بدون حفاظ گذاری پیچیده انجام می شود.

hope.jpg